HTML

Címkék

ajánló (11) bogyó (1) cuki (1) dekor (3) divat (1) fun (2) gasztro (21) kenyér (2) kreatív (6) öko (2) ősz (4) private (6) program (3) Címkefelhő

Just for fun

Friss topikok

Linkblog

2012.01.15. 21:48 Viki*

Öko mosás - szerintem

Nem is tudom, hogy pontosan mikor kezdődött ez nálam, hogy egyszercsak elkezdett érdekelni, hogy „mi is van”. Egy ideig megszállottan próbáltam ki mindent, és talán át is estem a ló túloldalára. Mostanában úgy érzem, hogy kezdem megtalálni önmagam és az arany középutat, nem erőltetek semmit, ami nem esik jól, kerülöm a szélsőségeket, és nincs lelkiismeret furdalásom attól, ha valami „mérget” használok, mert jólesik, mert tetszik az illata, vagy akármilyen ok miatt.

 

Ami egyértelmű változás az életemben, az a TUDATOSSÁG. Az, hogy a körülöttem lévő dolgokról tudom, vagy igyekszem megtudni, hogy honnan vannak, mi van bennük és hogy az jó vagy rossz… Nem vagyok hajlandó semmilyen bio termékből megvásárolni az elérhetetlen árút, de igenis megnézem, hogy mi lehet a legjobb választás, a legjobb kompromisszum. És ami még fontos, nem vagyok hajlandó azokat a cégeket támogatni a pénzemmel, amelyek azt gondolom, hogy súlyos etikai vétségeket követnek el… Nem fogok adni egy olyan cégnek pénzt, amely megtéveszti a vásárlóit!

És ami még nagyon fontos. Nem vagyok terézanyu. Ezt az egészet nem azért csinálom, hogy a bolygónak jobb legyen. Mert tisztában vagyok vele, hogy csepp vagyok a tengerben, bár azt is gondolom, hogy sok kicsi sokra megy. De nem ez a fő mozgatórugó. Hanem az, hogy megpróbálom elkerülni azokat a dolgokat, amik nem jók nekem. És ezt akárhogy lehet érteni. Mosni pl. azért mosok így, mert 1) mivel mindkettőnk bőre érzékeny, kerülöm az allergén anyagokat 2) olcsóbb. Az már csak hab a tortán, hogy a környezetnek is jó… Bár nyilván ez sem elhanyagolhatatlan szempont…


 

Szóval, hogy is mosok én. Azt szeretném leszögezni, hogy nálunk 2,5 emberes háztartás van. Nincsen kisgyerek, így a ruháink többsége nincs összekenve spenóttal és sárban sem szoktunk hemperegni… Bár úgy hallom, hogy kisbabás/kisgyerekes családoknál is remekül működik.


 

Mosni a törölközőkön és a farmereken kívül mindent 30 fokos gyorsprogramon mosok (azokat 60 fokon…). A mosásnál nem használok agresszív szereket, és bár tudom, hogy amit használok, az nem feltétlenül szed ki mindent (bár láttam már csodákat), de azt gondolom, hogy nem is ez a cél. Ezért a foltokat külön kezelem mosás előtt, és a probléma meg is oldódott. Ha látom, hogy valamin külön folt van, akkor azt először marhaepével kezelem. Nekem a dm-ből van egy ilyen tüskefejes foltkezelőm, de számtalan formában elérhető: szappan, spray, folyadék. Marhaepe vagy Gallseife felirattal keressétek. Ha ez nem jön be, akkor jönnek a változatos trükkök: mégegyszer mosás, áztatás folttisztítóval (natrium perkarbonát), mosogatószer (sok foltot kivisz).

A fehér ruhákat elő szoktam áztatni. Fontos még betartani, hogy a fehér az fehér, más színt ne rakjuk bele, mert hamar szürkülhet. Pár órára, vagy egy éjszakára beszoktam rakni nátrium perkarbonátos vízbe. Ez egyrészt fehéríti is a ruhákat, másrészt kiveszi a foltokat is.


A mosáshoz legfontosabb a szer a mosószóda. Ebből egy adag mosáshoz kb. három evőkanálnyit rakok a mosószer-adagolóba, ez lágyítja a vizet és jó tisztító hatással rendelkezik. Ezt lehet szódabikarbónával is helyettesíteni, a két szer hasonló (nem vagyok vegyész, úgyhogy akit bővebben érdekel, annak google barátunk bizonyára segít…) Öblítőt már régóta nem használok, és egyébként is úgy tudom, hogy aki mosószódával mos, annak kötelező az ecetes öblítés. Az öblítésnek is sok formáját próbáltam már, de egy ideje már beálltam arra, hogy az öblítőtartályba kb. 1 dl tömény 10%-os ecetet öntök. Nem kell félni, az ecet illatát semennyire sem lehet érezni a ruhákon!

 


 

Itt merül fel egy pár kérdés, leginkább az illat kérdése. Nekem fontos az illat, nem tudok és nem is akarok lemondani róla. Próbáltam az ecethez illóolajat csepegtetni, de nekem nem vált be, a száraz ruhában már nem lehetett érezni az illatát. Másik megoldás lehet a mosóparfüm, de én ezt még nem próbáltam és valamiért nem is érzek égető vágyat. A harmadik megoldás, amit én alkalmazok, az, hogy a mosáshoz nagyon kis mennyiségben használok valamilyen mosószert, aminek az illata megmarad, és ez fogja illatosítani a ruhákat. Én ezt választottam, mert ha már használok öblítőt vagy mosószert, akkor inkább legyen a második. Sokszor vettem már olyan mosószert, ami nem káros a környezetre, de nem voltam teljesen megelégedve. Nálam ugye mindenképp fontos szempont, hogy jó illata legyen, úgyhogy így kiesett rögtön pár öko mosószer (pl. Ecover). Viszont mivel mosószódát használok, így az előtte megszokott mosószer adagot nyugodtan lehet felezni/harmadolni. Én egy műanyag adagolóban kb 15 ml-t szoktam tenni a dobba (a mosószerek címkéjén található tájékoztató szerint 40-60 ml az ajánlott mosószer mennyiség). Ez bőven elég ahhoz, hogy az illata még a száraz ruhán is érződjön.  Azt, hogy mit öntök hozzá, még tesztelem, jelenleg nem öko mosószert használok (sima dm saját márkás finom illatút választottam legutóbb). Így a ruhák tiszták, finom, friss illatúak lesznek. Bár nem lehet két méterről érezni a ruháim illatát, de én ezt nem bánom, mert szinte már rosszul tudok lenni tőle… Ha közelről megszagolom, akkor finom illata van, de ha felveszem, nem érzem magamon, nem zavaró…

Szóval, így mosok én. Próbáld ki te is…

 

Képek innen, innen, innen, innen, innen és innen.

SZERK 1: A dm-es folyékony mosószertől kiütést kapott az egész család. Soha többet nem ökot, asszem.

SZERK 2: Mostanában mégis szoktam illóolajazni, előre bekeverem, kb 1 liter ecethez 50 csepp édesnarancs olajat rakok, nagyon finom illata van tőle. - Erre akkor szoktam rá, amikor újfajta öko mosószert vettem, aminek nem volt illata, és hiányzott.

 

Szólj hozzá!

Címkék: ajánló öko


A bejegyzés trackback címe:

https://justff.blog.hu/api/trackback/id/tr863550128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása